Saturday, March 3, 2012

Kodak diafilm

is binnenkort niet meer... Op 1 maart maakte Kodak bekend dat het als onderdeel van de hoognodige bedrijfsherstructurering de productie van diafilms in zijn geheel zal staken. Na de uitfasering van Kodachrome in 2010 is 2012 dus nu het jaar waarin Kodak helemaal stopt met diapositieffilm.

Zelf ben ik in het verleden nooit een groot gebruiker geweest van Kodak diafilms maar recent heb ik Kodak Professional Elitechrome 100 in mijn armen genomen als nieuwe testfilm: Betaalbaar, no-nonsense beeldkwaliteit en goed scanbaar. De uitfasering van deze films komt dus eigenlijk best ongelegen... Kodak verwacht nog genoeg film te hebben om de komende 6 tot 9 maanden aan de vraag te kunnen voldoen maar ik heb vandaag het zekere voor het onzekere genomen en een extra bestelling Elitechrome geplaatst.

Verder speel ik met de gedachte om ook van de andere twee Kodak dia-emulsies een kleine voorraad te bestellen en deze te gebruiken voor een speciaal fotoproject: Een afscheid in beeld van een fotografisch begrip.

Over fotoprojecten gesproken: Het Pentax project is nu een feit. De software benodigd voor het maken van het boek is gedownload, de eerste beelden geselecteerd en de eerste stukjes tekst geschreven. De foto hieronder zit bij deze eerste selectie en is tevens heel symbolisch aan de ondergang van Kodak diafilm gekoppeld...

Sunset at the Naarden harbour

2 comments:

  1. Inderdaad, hoe grijpt alles toch in elkaar. Waar gaat u uw fotoboek laten maken? Ik ben zeer benieuwd naar de materialisatie van uw project!

    ReplyDelete
  2. Dank u! Ik dacht het boek bij Blurb te laten drukken. Witte pagina's, harde kaft. Het zal nog wel even duren voordat er daadwerkelijk gepubliceerd zal gaan worden, nu zit ik nog volop in de fotografiefase.

    ReplyDelete