Sunday, May 27, 2012

De stilte

op dit weblog de laatste tijd is gelukkig nog geen teken dat de fotografie helemaal stilstaat. De beslommeringen van alledag hebben wel hun tol geƫist maar ook in de stille periode (april-mei) heb ik zo af en toe nog kan gezien wat werk te schieten.

Daarnaast kreeg ik begin mei de vraag of ik foto's wilde bijdragen aan een artikel in het gerenommeerde Britse luchtvaartblad AirForces Monthly. Het artikel over de Japanse marineluchtvaartdienst zal naar verwachting in het julinummer geplaatst worden.

US-2 9903
Enige tijd terug schreef ik over Kodak Elite Chrome dat dit mijn nieuwe allround en testfilm was geworden. Om die reden had ik begin maart een extra order geplaatst voor 20 stuks. Blijkbaar is er nu al een tekort aan Elite Chrome want ik heb deze film nooit uitgeleverd gekregen. De mensen van Calumet Photographic hebben me inmiddels ter vergoeding een even groot aantal Kodak Ektachrome E100VS films toegezonden. Prima service! Het is voor mij wel een experiment, ik ken Ektachrome heel niet. Ik ben heel benieuwd hoe de vivid saturation (VS) emulsie zich zal houden. Het zal ook leuk zijn deze film met Fuji Velvia te vergelijken, deze film staat bij uitstek bekend om zijn uitbundige kleuren. Gelukkig was ik niet geheel filmloos in de tussenliggende periode, bij mijn vaste fotograaf Foto Autofocus wist ik nog een voorraadje Fuji Sensia 100 film te bemachtigen. Dit was tamelijk onverwacht omdat Fuji deze filmsoort ook recent uit productie heeft genomen. Het grappige is dat het hele Kodak avontuur bij mij juist begonnen is om een vervangende film te vinden voor Sensia. Zo kwam ik bij Elite Chrome terecht...

Het idee om met deze laatste voorraad Kodak film iets speciaals te doen kwam al eerder in me op. Nu Kodak geen diafilms meer produceert is een serie foto's over "het einde van een tijdperk" een toepasselijke bestemming voor een aantal van deze films. Hoe ik dit wil vastleggen en welk onderwerp ik specifiek wil fotograferen weet ik nog niet maar ik laat dit idee even lekker sudderen.

No comments:

Post a Comment