Saturday, July 9, 2011

De eerste resultaten

van de Zeiss-Ikon Contessa LK zijn binnen, zojuist heb ik de eerste rol opgehaald bij mijn huisfotograaf Foto Autofocus.

Zeiss Ikon Contessa LK

Zo'n eerste rol bekijken is altijd spannend. Ik heb hiervoor een rol Fujichrome Sensia 100 diafilm gebruikt. Mijn eerste observaties:

1. De belichting van de meeste beelden is redelijk tot goed te noemen. Een positieve verrassing, zeker bij diafilm waar dit veel kritischer is dan bij negatieffilm. De lichtmeter zelf functioneert maar de waarden zijn af en toe behoorlijk extreem, het is niet voldoende om hierop te vertrouwen.
2. Scherpstellen is een verhaal apart... Dit gebeurt door middel van het schatten van de afstand naar het onderwerp en deze geschatte waarde op het objectief in te stellen. Mijn schattingen zaten er af en toe fors naast.
3. Neem de tijd voor instellingen en compositie. Dit is geen camera voor spontane momenten.
4. De instant coolness van Carl Zeiss objectieven heerst!

Bas door Joeri
Foto: Joeri van Veen

Ondanks de hierboven genoemde beperkingen is dit al met al een geinige camera waar zeer acceptabele resultaten mee te behalen zijn. Een kleine impressie:

The 's-Graveland forest

Naarden Foto Festival

Master film photographer

2 comments:

  1. Haha, instant coolness! De foto's zien er inderdaad goed uit, vooral die van het fotofestival vind ik mooi, de kleuren doen het daar erg goed.

    ReplyDelete
  2. Dank u amice, ook voor de foto van uw hand in dit weblogberichtje!

    Als ik de belichting maar goed in de gaten houd produceert deze camera mooie kleuren. Alleen dat scherpstellen is net roulette af en toe... :-)

    ReplyDelete