Saturday, August 11, 2012

Hoe een simpele iPhone

ineens een onderdeel van het arsenaal van een filmfotograaf kan zijn... Het klinkt wat onwaarschijnlijk maar sinds kort is het ook bij mij zo. Dankzij de jongens van het Film Photography Project kwam ik erachter dat er zoiets als een lichtmeter applicatie bestaat voor mobiele telefoons.

Nu ik sinds kort ook zo'n apparaat uit de Apple stal bezit heb ik de Pocket Light Meter (gratis te verkrijgen via de welbekende Apple webwinkel) ook op mijn telefoon geïnstalleerd. Best een geinig programmaatje. Je voert zelf de ISO waarde en de diafragmawaarde in en de meter zoekt daar de passende sluitertijd bij. Extra leuk is dat je hiervan een schermafdruk kan maken:

Pocket Light Meter screenshot

Zo is het dus ineens mogelijk om tijdens het fotograferen met (oude) filmcamera's door middel van deze schermafdrukken bij bepaalde foto's de sluitertijd en diafragmawaarde te achterhalen zonder deze in een soort van logboek te noteren. Hier zie ik vooral mogelijkheden in, ik vind het namelijk leuk om als ik mijn foto's op film digitaliseer ze ook de juiste EXIF data mee te geven.

Vandaag of morgen moet ik de proef maar eens op de som nemen, ik heb nog een Pentax Spotmatic F camera liggen zonder batterij voor de lichtmeter. Ik denk dat ik deze camera koppel aan de mobiele lichtmeter om eens te zien wat deze nou precies waard is. Wordt vervolgd...

2 comments:

  1. Ja, dat is tof. Ik zie uit naar uw bevindingen in de praktijk!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ik heb gisteren de proef op de som genomen met de Spotmatic F, ik ben zeer benieuwd...

      Delete