Sunday, August 12, 2012

Nogmaals de iPhone

maar nu niet als een ondersteunend werktuig maar als een camera op zich. Een getalenteerde fotograaf sprak een tijdje terug, nadat hij zijn iPhone had ontvangen: "Ik heb nu een iPhone, ik kan mijn Canon EOS-1Ds mark II wel bij het oud vuil zetten". Mijn reactie was (uiteraard) "Ik hou de vuilniszak graag voor je open en zorg hoostpersoonlijk voor de verdere verwerking" maar in de "echte" wereld leggen massa's mensen hun leven toch echt vast met een moderne mobiele telefoon. Dat geeft dus te denken...

iPhone 4

Hoe goed is de iPhone 4 nou als camera? De foto's zijn 2592 bij 1936 pixels groot en worden direct in JPEG formaat geschreven. Belichting etc. gaat helemaal automatisch net als de autofucus. Het 3,9mm objectiefje heeft een maximale opening van in ieder geval f/2.8 en de sensor bevat volgens online bronnen 5 megapixels. Bij slecht licht kan er met een flitsertje gewerkt worden.

Bubblies
Apple iPhone 4

Busted...
HTC Snap S521

Vergeleken met mijn vorige mobiele telefoon, een HTC Snap S521, is de iPhone 4 op fotografisch gebied zeker een verbetering. De Snap heeft een 2 megapixel sensor en maakt fotootjes met een formaat van 1600 bij 1200 pixels. Op dit formaat is er een duidelijk gebrek aan resolutie te zien op de foto's van de Snap. De foto's van de iPhone zien er wat dat betreft wel veel beter uit en ik verwacht zelfs dat ze op kleine formaten (10x15 of zelfs 13x18) nog prima af te drukken zijn.

Is de iPhone nou een vervanger van een "gewone" digitale camera? Nou, nee. Niet in mijn geval tenminste. De resolutie is te laag en de vertekening van het 3,9mm objectief is te groot. Tel daarbij op het ontbreken van een RAW fotobestand, de wachttijd die nodig is om een foto te kunnen maken en de beperkte brandpuntafstand, deze factoren zorgen ervoor dat de iPhone geen match is voor mijn huidige digitale camera's. Dat is ook geen verrassing. Maar ik ben wel onder de indruk van wat de iPhone allemaal kan. Het is tenslotte slechts een telefoon. Een telefoon die niet onderdoet voor de simpele "klik-en-klaar" digitale camera's en die in dat veld waarschijnlijk slachtoffers maakt...

1 comment:

  1. Het is een interessant punt dat u daar aanroert. Ik ken mensen die helemaal geen losse camera meer hebben omdat ze alles met hun iPhone kunnen vastleggen, waarvan de kwaliteit inderdaad, de voor de hand liggende beperkingen in acht nemend, uitstekend is (in de ogen van de gebruikers). Sterker nog, een eventuele nog aanwezige richt-en-schiet camera ligt in een onbekende la te verstoffen. Voor mooi-weer fotografie is het ding prachtig, er zijn inmiddels ook "tele" objectieven voor verkrijgbaar. Het is te hopen dat de lichtgevoeligheid in de iPhone5 beter wordt, dan blijft er niets meer te wensen over voor de huis-, tuin- en keukenfotograaf.

    Het onderwerp is illustratief voor het op zijn kop staan van de wereld. Ongetwijfeld zullen wij daar later vandaag dieper op ingaan.
    :-)

    ReplyDelete