Monday, July 12, 2010

Het noodweer

van vandaag maakte toch nog vrij onverwacht een einde aan de samen met Joeri van Veen opgezette fotosessie op de Veluwe.

Regen

Deze sessie is de tweede in een serie waarin ik alleen werk met filmcamera's, in dit geval een Canon AV-1 met een Canon FD 35-70mm f/4.0 AF objectief geladen met Fujichrome Provia 400X en een Pentax ME Super voorzien van een SMC Pentax-M 50mm f/1.7 objectief en geladen met Ilford HP5+. Ik probeer in deze sessies de "schiet-maar-raak" mentaliteit die digitale fotografie soms met zich meebrengt achter me te laten en elk schot zo perfect mogelijk te laten zijn, immers, met een rol van slechts 36 opnamen telt elk schot!

Bas

Een nadeel van het schieten met film is dat ik niet direct de beschikking heb over beelden die dit weblogbericht kunnen illustreren, met dank aan Joeri heb ik u toch een tweetal foto's ter illustratie te bieden. Mijn eigen foto's zijn hopelijk aan het einde van de week ontwikkeld en ingescand, wordt vervolgd...

2 comments:

  1. Graag gedaan. :-)
    Ik ben zeer benieuwd naar uw foto's, met name die gemaakt met de 135 mm in het berkenbosje, maar ook een aantal anderen heb ik hoge verwachtingen van. U heeft mijns inziens groot gelijk met uw filmproject dat de schiet-maar-raak-mentaliteit een sereen, doch ferm, halt toeroept.
    Overigens kan het volgens mij ook met digitaal, door gewoon meer tijd te nemen en met een statief te gaan werken, dat is althans wat ik poog te doen (als ik mijn statief niet vergeet) en dat werpt zo nu en dan ook zijn vruchten af (ik denk aan foto's als de "wandelende tak").

    ReplyDelete
  2. Dank u!

    Ik moet zeggen dat ik ook zeer benieuwd ben naar de foto's van deze sessie, ook de foto's van de vorige sessie in het Gooi wacht ik ongeduldig af. U heeft helemaal gelijk, ik heb bij enkele foto's niet de 35-70mm maar een Vivitar 70-210mm f/4.5 op de Canon AV-1 gebruikt, met name bij het berkenbosje en bij de hagedis.

    Ik denk ook dat uw manier van fotograferen (statief, zorgvuldig compositie kiezen etc.)hetzelfde effect heeft, ik ken echter mezelf! :-)

    ReplyDelete