Monday, May 20, 2019

Zes bij zes, deel II

Een recente aanvulling op mijn kleine verzameling Sovjet/Oekraïense zes bij zes camera's uit onverwachte hoek: mijn oom Wolfgang schonk mij een mooie Kiev 60!



Ik schreef al eerder dat de Kiev 60 mij nog het meest deed denken aan een zes bij zes versie van de Pentax 6x7 en zo voelt het ook als je deze kolos in handen hebt. Anders dat de Kiev 88 serie is de Kiev 60 een recht-voor-zijn-raap camera. Geen gedoe met span- of sluitertijdvoorkeuren of verwisselbare achterwanden maar een rechttoe rechtaan spiegelreflex. Deze camera heeft dezelfde Pentacon Six vatting als de Kiev 88CM en latere modellen, de objectieven dij bij deze set zitten zijn dus op verschillende camera’s uit mijn collectie bruikbaar. En wat een objectieven! Behalve de standaard Arsat C 80mm f/2.8 zit hier ook een hele mooie Mir-26b 45mm f/3.5 bij. Dit objectief heb ik dan ook als eerste getest in combinatie met mijn Pentax 645 en de resultaten bevallen mij goed. Bij deze camera uit 1994 is het laatste model prismazoeker geleverd. Hoe accuraat de lichtmeter is weet ik nog niet, ik heb de eerste testrol geschoten volgens het zonnige-16 principe. Wordt dus vervolgd...

No comments:

Post a Comment