Tuesday, May 21, 2019

Zes bij zes, deel III

De testresultaten van de ARAX CM-MLU zijn binnen!

Film I
De eerste film werd geschoten op een zonnige dag op het terrein van het Nationaal Militair Museum met op de foto heel toepasselijk een Sovjet MiG-21 straaljager.


Door het mooie weer selecteerde ik de hoogste sluitertijd die ik tot mijn beschikking had: 1/1000 seconde. Na het ontwikkelen van de rol bleek echter dat dit niet het gewenste resultaat opriep...


Na het zien van deze resultaten schreef ik ARAX aan en kreeg het volgende antwoord:

"It is a shutter banding which always presented on curtain type shutter.
Natural inertia for moving curtain.
It happens always on high speeds 1/250, 1/500, 1/1000 on the cameras with focal-plane shutter. The solution is the camera with central/iris/diaphragm type shutter. Extremely expensive. :)

The most dramatical banding you'll see on 1/1000 and on evenly lit bright object - the picture of clear sky/sea/wall on a bright day.

This conditions minimizes the shutter banding:
- slow shutter speeds
- lighter shutter curtain (titanium)
- not cold weather

For more, please read this
http://www.araxfoto.com/manuals/arax_advises.pdf"

Er diende dus verder getest te worden...

Film II
Zoveel 120 film heb ik niet meer tot mijn beschikking, dus nu eens een ISO 400 film gebruikt (simpelweg omdat ik daar de meeste van heb), wederom met de zonnige zestien regel. Bij ISO 400 zou dat 1/500ste worden. Ik koos ervoor om dit terug te brengen naar 1/250ste en f/22 in te zetten.

Film III
Om gelijk maar de tweede filmcassette te testen heb ik ook een rol op ISO 100 (mijn laatste) volgeschoten op 1/125ste en f/16. Beide dagen waren heerlijk zonnig.

De resultaten
Bij deze wat van de testresultaten.



Locatie: Naarden
Camera: ARAX CM-MLU
Objectief: ARAX MC 80mm f/2.8
Film: Fujichrome Professional Provia 400X 
Scanner: Nikon LS-8000ED



Locatie: Naarden
Camera: ARAX CM-MLU
Objectief: ARAX MC 80mm f/2.8
Film: Fujichrome Professional Velvia 100F 
Scanner: Nikon LS-8000ED

Inderdaad blijkt het dus zo te zijn dat het verlagen van de sluitertijd het ongewenste effect opheft. Goed om te weten...


2 comments:

  1. Zo die banding is wel extreem zeg! Jammer, maar uiteindelijk niet onoverkomelijk inderdaad. Interessante camera en objectieven, geeft een mooi mooi beeld op film. En ook leuk om de zonnige 16 regel weer eens toe te passen :-) En van wie is die dikke auto? Het gaat zeker goed met de business ;-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ik heb er echt lol in om met deze camera aan het werk te zijn. Er is weer wat verse 120 film beschikbaar dus hier gaat zeker meer mee geschoten worden. En wat die goede zaken betreft, ik begreep van de Groninger dat je daarvoor juist een rode Volvo moet hebben. ;-)

      Delete